ŠKODA: niet te missen in de Tour
Bij elke start en finish van een etappe is een knalrode ŠKODA Superb het eerste wat je ziet. Niet verwonderlijk, want dit is de belangrijkste auto in de Tour de France. De Tour-directeur en de juryleden hebben in totaal zeven Superbs tot hun beschikking.
De Superbs voor de Tour-directie zijn auto’s uit serieproductie – motor en transmissie zijn volkomen standaard. Toch zijn er speciale Tour de France-specificaties. Zo hebben alle 7 Superbs een sunroof boven de achterbank. Tour-directeur Christian Prudhomme en de juryleden kunnen zo eenvoudig gaan staan voor een perfect overzicht. Andere typische Tour-kenmerken zijn de kenmerkende claxons en de communicatieapparatuur. Oh ja: de kleur ‘corrida-rood’ is voorbehouden aan het wielrennen – je kunt hem niet voor je eigen ŠKODA bestellen.
Goed om te weten: ŠKODA levert al tien jaar de officiële Tour-auto’s. Geen enkel exemplaar heeft in die tijd serieuze problemen gehad
ŠKODA: circa 250 auto’s voor de Tour
ŠKODA is sinds 2004 één van de vier officiële sponsors van de Tour de France. De belangrijkste beweegreden daarvoor was en is het promoten van het merk in Frankrijk en andere Europese landen met veel wielerfans. Door de grote internationale belangstelling voor de Tour bereikt ŠKODA echter een wereldwijd publiek.
In de Tour de France kom je wel 250 ŠKODA’s tegen. Ze worden gebruikt door de organisatie, maar ook door teams, VIP’s, journalisten etc. Dit jaar spelen de nieuwe Octavia en Superb wederom hoofdrollen.
Tot in de puntjes…
ŠKODA’s eigen serviceteam houdt alle koersauto’s in optimale conditie. Kleine reparaties worden razendsnel uitgevoerd en krasjes worden direct weggewerkt. Elke ŠKODA in de Tour is altijd in topvorm!